همراه با دو قصه‌گوي ايراني
پير چنگي به هندوستان مي‌رود

دو قصه‌گوي ايراني داستان‌هاي محلي و كهن ايراني را براي هنديان در شهر دهلي‌نو روايت مي‌كنند.

به گزارش واحد دريافت خبر يزدفردا" اين دو قصه‌گوي يزدي و گيلاني با لهجه‌ها و گويش‌هاي شيرين خود شركت كنندگان در همايش آسيايي قصه‌گويي براي ترويج عادت مطالعه در ميان كودكان را پاي قصه‌هاي «پير چنگي» و «خروس شاه‌كش» مي‌نشانند.

در اين همايش سه روزه كه توسط انجمن نويسندگان و تصويرگران كتاب كودك هند با همكاري مركز بين‌المللي كتاب براي نوجوانان  اين كشور برگزار مي‌شود، مهدي آرايي قصه‌گوي جوان يزدي با همراهي نواي دل‌انگيز سه تار ايراني قصه پير چنگي برگرفته از مثنوي جاودانه مولوي و رسول حق‌دوست داستان خروس شاه‌كش را بدون ابزار و همراه با لباس و گويش محلي گيلاني براي شركت كنندگان بازگو مي‌كند.

ايران براي نخستين بار در اين همايش سه روزه كه طي روزهاي 28 لغايت 30 شهريور برگزار مي‌شود شركت كرده و به گفته برگزار كنندگان، برپايي اين رويداد فرهنگي و ادبي فرصت مناسبي را براي نمايش بهترين ميراث‌هاي فرهنگي غني آسيا فراهم آورده است.

ارايه مقاله‌هايي از سوي شركت كنندگان در نوبت صبح و به نمايش گذاشتن هنر قصه‌گويان در شكل‌هاي مختلف نمايش، حركات موزون، نمايش عروسكي، افسانه و غيره در نوبت بعد از ظهر و برپايي نمايشگاهي از كتاب‌هاي كودكان با عنوان «بهترين‌هاي آسيا» از برنامه‌هاي اين همايش سه روزه است.

در بخش مقاله‌ها نيز از سوي ايران مقاله‌اي توسط رضا غني يكي از كارشناسان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با موضوع «قصه‌گويي كتابخانه‌اي» در اين همايش ارايه مي‌شود.

اين مقاله با اشاره به انواع، گونه‌ها و شيوه‌هاي مختلف قصه‌گويي در ميان اقوام و ملل گوناگون همچون قصه‌گويي «قومي»، «نقالي»،‌ قصه‌گويي «مذهبي»، «مصور» و در «خانه و خانواده»‌، زمان و منشاء شكل‌گيري قصه‌گويي كتابخانه‌اي را به اواخر قرن نوزدهم در اروپا نسبت مي‌دهد و اضافه مي‌كند: اين نوع قصه‌گويي يكي از معروف‌ترين انواع قصه‌گويي است و اروپاييان با شناخت دقيق از قدرت قصه و قصه‌گويي بر آن شدند تا يكبار ديگر بزرگسالان با سواد را با سنت شفاهي رو در رو نمايند و شناخت فرهنگ قومي را به عنوان يك زمينه مطالعاتي مطرح كنند.

او ادامه داده است: اين قدم، نخستين اثرش بر قصه‌گويي كودكان بود كه با استقبال همگان روبرو گرديد و با پيدايش كتابخانه‌هاي عمومي، قصه‌گويي به عنوان بخشي اساسي از فعاليت‌هاي روزانه آنها تلقي شد و براي اين كار كتابداران و قصه‌گويان بسيار آموزش ديدند. غني در پايان جايگاه قصه‌گويي را در ميان خانواده‌ها به رغم داشتن رقباي قدرتمندي مانند تلويزيون، سينما و دستگاه‌هاي صوتي و تصويري بسيار ارزشمند توصيف و از آن به عنوان روشي براي تربيت فرزندان ياد مي‌كند.

در همايش آسيايي قصه‌گويي براي ترويج عادت مطالعه در ميان كودكان، شركت كنندگاني از كشورهاي آسيا و اقيانوسيه مانند استراليا،‌ پاكستان، ژاپن،‌ هند و ... شركت كرده‌اند.

رييس انجمن بين‌المللي كتاب براي نوجوانان، نماينده يونيسف در هند و يك نماينده مجلس و رييس انجمن روابط فرهنگي هند از جمله ميهمانان افتخاري و ويژه اين همايش فرهنگي ادبي به شمار مي‌روند. گفتني است متن كامل مقاله و قصه‌هاي ارايه شده از سوي شركت كنندگان ايراني اين همايش از طريق پايگاه اطلاع‌رساني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به نشاني www.kanoonparvaresh.com قابل مشاهده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا